Als we aan werken denken, denken we meestal niet aan leuke dingen. Want als je doet wat je leuk vindt, ben je immers niet aan het werk
.
Maar hoe leuken we ons werk op? Door daar de verantwoordelijkheid voor te nemen. Of we nu in loondienst werken of een eigen bedrijf hebben… we zijn verantwoordelijk voor ons eigen geluk.
Dus het dagelijkse leven zo inrichten dat we momenten van ontspanning en plezier hebben, hebben we volledig in eigen hand. Het is een kwestie van anders denken en oefenen. Misschien heb je wat aan de volgende drie tips.
1) Zorg dat je elke dag 3 dingen op je to-do lijst hebt staan die je ECHT leuk vindt om te doen.
Stel… je houdt van schrijven, maar als je in loondienst bent, wordt er meestal voor je bepaald wat je moet doen. Kijk of er een mogelijkheid is om jouw schrijfverlangen vorm te geven binnen het bedrijf. Misschien mag je een wekelijkse/maandelijkse column over een product schrijven voor op de website? Of een interview met één van je collega's?
En wanneer je je eigen bedrijf hebt, ben je helemaal in staat je eigen tijd in te delen. Zorg dan dat schrijven – in welke vorm dan ook – een vast item op je dagelijkse lijstje is.
Zelf zorg ik bijvoorbeeld dat ik elke dag éen dingetje grafisch kan ontwerpen. Geen hoogstandjes, maar gewoon leuk gefröbel voor op Facebook of in mijn e-mails. En schrijven… dat is ook een mijn passie van me.
En zo zijn er vast nog wel 2 zaken te bedenken die je leuk vindt en die je kunt combineren met werk, in loondienst, als ondernemer, als moeder.
2) Zorg dat je de juiste mensen om je heen hebt qua kennis en energie.
Stel… je hebt een dipje tijdens het werken. Je krijgt een verslag niet af. Of dat stukje programmeren lukt niet. Of je hebt net iets afgerond en bent even uitgepoept om aan iets nieuws te beginnen.
Zoek dan de mensen op wiens energie hoog is. Zij stralen zoveel energie af, dat je je kunt opladen. Je zult merken dat een praatje met ze maken, ze vragen wat ze aan het doen zijn, koffie met ze drinken al voldoende kan zijn om nieuwe energie en ideeën op te doen om zelf weer geïnspireerd aan het werk te kunnen.
Pas op met wie je je twijfels deelt omtrent je werk of je eigen bedrijf. Deel altijd met mensen waarvan je weet dat ze wind onder je vleugels blazen. Mensen die in je geloven. Die je niet overspoelen met loze tips, maar gerichte kennis hebben.
Zelf luister ik ook niet naar iedereen. Ik heb twee mentors en een mastermindgroep waar ik naar luister. Een omgeving, waarin ik twijfels durf te delen en me kwetsbaar durf op te stellen. Een plek waar het veilig is voor mij, zodat ik adviezen en feedback durf aan te nemen, zodat ik kan groeien.
We moeten ons niet bezighouden met mensen die graag klagen, roddelen en overal halflege glazen en beren op de weg zien. Dat vreet energie. Daar worden we niet blij van. En zelf moeten we ook niet
klagen, roddelen en halflege glazen en beren zien, want zo onttrekken we energie aan anderen. Dus met wie gaan we om? En zijn wij wel leuk om mee om te gaan? In loondienst, als ondernemer, als moeder?
3) Zorg dat je regelmatig ontspant.
Dat dagelijkse wandelingetje hoeft heus geen marathon te zijn. Het kan een blokje om zijn. Of even iets kopen in de winkelstraat. Even eruit. Even onze gedachten op iets anders.
Maar ook een praatje met collega's over hobby's of andere gezamenlijke interesses. Het klinkt stom, maar vaak vergeten we dat. We kunnen ook zelf een borrel of een avondje uit met collega's organiseren in plaats van dat over te laten aan de leidinggevende.
En als ondernemer kunnen we ontspannen op netwerkbijeenkomsten, borrels of werkgerelateerde feestjes.
Als er (bijna) geen gelegenheid tot ontspanning is op je werk, wanneer jij er behoefte aan hebt, dan kun je je afvragen of je wel op de juiste "afdeling" zit. Het gaat niet om 'recht hebben op ontspanning', het gaat om de NOODZAAK van ontspanning. Zo voorkom je burnout. Als je in loondienst zit, als je ondernemer bent, maar ook als moeder.
Welke drie zaken MOETEN op jouw dagelijkse lijstje staan om je werk leuk te houden?