Ik begeleid goed opgeleide,
zelfsturende vrouwen vanaf 30 jaar
bij het oplossen van emotionele blokkades,
zodat ze volledig uit de verf kunnen komen!

Ik ben chefkok en ik doe Jamie Oliver na…

In de afgelopen weken heb ik weer zeer interessante mensen ontmoet. Mensen met prachtige verhalen. Verhalen over hun proces, hun weg in het leven. Hun weg als ondernemer. Zo zat ik laatst te lunchen met Nina Kremers, een prachtige, gedreven en inspirerende vrouw. Ze heeft haar eigen onderneming als projectontwikkelaar. We spraken over ons leven als vrouw, moeder, partner en ondernemer.

Het viel ons allebei op hoe intensief je ontwikkeling tot ondernemer kan zijn. Dat dat onlosmakelijk verbonden is met andere aspecten in ons leven. Nina deelde haar zienswijze op de groei van vrouwelijke ondernemers met mij. Hoe het vrouw-zijn niet moet worden weggestopt of verkleind. Hoe je als vrouw in de zakenwereld je plek in moet nemen. Om even voor mezelf te spreken. In het begin was ik voornamelijk bezig met zorgen dat ik ‘erbij hoorde’. Dat ik paste in het plaatje dat er is van een Life Coach. En dat kon me best onzeker maken. Er werd regelmatig gevraagd naar welke opleiding ik precies had gedaan en hoe lang die dan duurde. Welke methoden ik gebruik en hoeveel nascholing ik nog doe. Maar niet zozeer wat mijn drijfveer was of hoe ik tot deze carrierekeuze ben gekomen.

Het was voor mijn gevoel het voortdurend moeten voldoen aan het juiste beeld. Een soort van collectief beeld dat men van coaches heeft. (Coaches dragen ook allemaal een rood leren jasje of iets van die strekking….)
Wie het verzonnen heeft, geen idee, maar er is zo’n beeld. En niet alleen voor coaches, natuurlijk. Voor elk beroep bestaat zo’n beeld. Onbewust hebben we overal labels op geplakt.

Zo is het best raar als een begrafenisondernemer ontzettend grappig en vrolijk is. Dat past toch niet bij dat beroep? Zo iemand moet toch ingetogen en een beetje gereserveerd zijn? Het hoeft nou ook weer niet zoals de begrafenisondernemer in Lucky Luke, die na jaren ondernemen de contouren van een aasgier heeft aangenomen en altijd met een maatlint op zak over straat gaat. Maar een beetje gereserveerd en plechtig…

Of dat een wiskundelerares moeite heeft met hoofdrekenen, bij het delen van de rekening na een etentje. Dat kan toch niet? (even terzijde… die lerares was ik zelf. Wat een opluchting was het toen ik jaren later een andere wiskundelerares ontmoette die hetzelfde euvel had, maar inmiddels een bloeiend bedrijf in bijscholing heeft.)

Een hovenier zonder kaplaarzen, bodywarmer en vieze nagels is dubieus te noemen. Net als een automonteur in driedelig pak. En je hoort als zakenvrouw je ook zakelijk te kleden. Dus mantelpakjes kopen, haar in een knot (voor zover dat lukt natuurlijk) en niet al te hoge hakken. Je moet wel een beetje passen bij de zakenmannen. Zeker als je daar zaken mee doet.

De juiste papieren, de nodige ervaring en het continue bijleren zijn zeer belangrijke factoren voor een succesvol bedrijf. Absoluut. Je deskundigheid hangt er vanaf. Hoe meer je geleerd hebt, hoe meer je van dienst kunt zijn voor anderen. Hoe beter je product is. Hoe groter je expertise.

Maar de belangrijkste factor voor het succes van je onderneming… ben jij zelf!
Het gevaar van altijd willen voldoen aan het beeld dat bestaat over jouw beroep, is dat jij – als belangrijkste factor – raakt ondergesneeuwd. Want wat is het dat jou zo goed maakt in je vak? Je diploma’s? Je correcte uiterlijk? Je passende gedrag? Nee toch?

Wat jou zo goed maakt in je vak, is hoe JIJ je ontwikkeld hebt. De weg die jij hebt afgelegd tot jouw ondernemerschap. De dingen die je gaandeweg geleerd hebt. Al zijn er hele volksstammen die hetzelfde beroep uitoefenen als jij, toch is elke onderneming uniek. Want de ondernemer is uniek. Wat jij meebrengt in jouw bedrijf is uniek en van onschatbare waarde. Het is namelijk jouw ervaring, jouw interpretatie, jouw visie, jouw ontwikkeling, jouw passie. Dat is wat jouw bedrijf uniek maakt.
Zonder jouw persoonlijkheid, gedrevenheid en passie zijn je diploma’s, werkervaring en ondernemingsplan niet erg veel waard. Hoe meer je op alle vlakken in je leven in balans komt, hoe beter je kunt functioneren als ondernemer.

Dus vlak jezelf niet uit! Als ik alle opleidingen zou doen die men zou wensen voor een coach, dan zou datgene wat mij een unieke en goede coach maakt, overwoekerd raken. Mijn zijn. Mijn intuitie. Mijn gevoeligheid. Mijn rustgevende vermogen.

Dat zou zonde zijn. Want je bent uniek. Jij bent de reden waarom een klant een product bij jou koopt en niet bij je concurrent of concullega. Datgene dat jij meebrengt telt. Wie jij bent telt. 100%.

Twijfel je aan jezelf als ondernemer? Heb je het gevoel niet goed genoeg te zijn? Wat wil je ermee?

Als je meer balans wilt voelen tussen wat je kunt en wie je bent, email of bel me. Ik kan je helpen.

Nina Kremers heeft deze reis tot zichzelf ook helemaal afgelegd en op prachtige wijze haar onderneming vormgegeven. Niet naar de gevestigde maatstaven voor projectontwikkelaars, maar naar haar eigen persoonlijkheid en expertise. Bekijk haar website en lees haar blog. Deze voormalige universitair docent Spaans heeft echt veel te vertellen.


Wil je een e-mailtje ontvangen zodra ik een nieuw artikel plaats?


©2019 Praktijk "Zijn wie je bent"