Ik begeleid goed opgeleide,
zelfsturende vrouwen vanaf 30 jaar
bij het oplossen van emotionele blokkades,
zodat ze volledig uit de verf kunnen komen!

Verander de wereld, begin bij jezelf!

Ken je deze lekkere dooddoener nog? Misschien vind je ‘m oubollig. Of moet je ervan gapen. ‘Jaha, weet ik al.’ Zucht…

En toch… anno 2012 is de wereld nog steeds niet veranderd, ook al zetten we onszelf in voor een betere wereld. Er zijn nog steeds oorlogen. Er is nog steeds honger. Er is nog steeds onrecht. Om moedeloos van te worden. Of …niet?

Maar de clue is niet dat de wereld moet veranderen, maar wij! Onze kijk op de wereld. Onze gedachten over de wereld. Onze visie op onszelf.

We zijn niet verantwoordelijk voor de oorzaken waarop onze kijk op het leven is gebaseerd. Als kind zijn we opgevoed door onvolmaakte mensen die ook op zoek waren naar antwoorden. Er werd van ons verwacht dat we ons aan regels hielden die we niet begrepen. Regels die achteraf gezien misschien helemaal niet klopten. We deden ervaringen op, zowel goede als slechte. Maar die ervaringen vormden onze visie. Onze kijk op het leven. Onze overtuigingen dat de wereld een aardige plek is of juist een onveilig oord waar je constant op je hoede moest zijn.

Maar als volwassenen kunnen we wel kiezen om die visie te veranderen. Om die bril, waar we zóóóóóóóóó gewend zijn door heen te kijken, te vervangen. Alleen… kunnen we dat doen? Zo ja, hoe dan?
Stel dat je de diepe overtuiging hebt nooit succes te zullen hebben, ondanks je harde werken. Die overtuiging heb je aangenomen, omdat lang geleden – na een moeilijk jaar op school – een gefrustreerde leraar zich niet kon beheersen in een boze bui en tegen je zei: ‘Het wordt nooit wat met jou!’ En dat had je vader die maanden daarvoor ook al gezegd. En je broer… en die ene oom… en dat vriendinnetje…

Door ons brein te herprogrammeren kunnen we onszelf veranderen. En daarmee de wereld. Jouw wereld. Want jouw wereld is niet gelijk aan mijn wereld, jouw kijk op het leven is niet gelijk aan de mijne.

Hoe? Door het volgende te doen voor minimaal 21 dagen

  • dagelijks 3 dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent. Door het op te schrijven voel je het.
  • dagelijks opschrijven wat goed ging of wat je blij heeft gemaakt. Door het op te schrijven herleef je het.
  • dagelijks minstens 2 minuten wandelen, fietsen, joggen, iets-van-beweging.
  • dagelijks minstens 2 minuten mediteren, bidden, stille tijd houden. Wat het ook is dat voor jou werkt om connectie te maken met Jezelf.
  • dagelijks minstens 1 keer iets positiefs zeggen tegen een ander via e-mail, telefoon, twitter, Facebook….

Zo oefen je je brein om gefocust te zijn op positieve dingen in de wereld, in plaats van de negatieve. Net als wanneer je zwanger bent of wilt zijn, dan zie je opeens overal vrouwen met uitpuilende buiken. Of als je nieuwe liefde in een rode peugeot rijdt, dan zie je opeens hoeveel rode peugeotjes er wel niet rondrijden. Als je gericht ben op vriendelijkheid, dan zie je dat ook steeds in de wereld opduiken. En dat verandert je visie op ‘de wereld’. En als we allemaal onze eigen wereld veranderen, door onszelf te veranderen, zijn we uiteindelijk toch wereldverbeteraars.

Bekijk deze video en luister hoe op zeer grappige wijze deze psycholoog vertelt hoe de wetenschap hiermee omgaat.

En hoe kijk jij naar de wereld? Is het voor jou een prettige plek?
En wat doe jij om jouw wereld plezierig te krijgen/houden?


Wil je een e-mailtje ontvangen zodra ik een nieuw artikel plaats?


©2020 Praktijk "Zijn wie je bent"